Dieta DASH. Sposób na nadciśnienie

Dla kogo jest książka „DIETA DASH. Sposób na nadciśnienie”?

Nowa książka autorstwa Beaty Woźniak „DIETA DASH. Sposób na nadciśnienie jest idealna dla każdego kto boryka się z problemem wysokiego ciśnienia krwi. Jest to książka kucharska, która zawiera liczne przepisy na dania, które maja za zadanie przyczynić się do profilaktyki oraz walki z nadciśnieniem. Jak powszechnie wiadomo na nadciśnienie choruje ponad 15 milionów Polaków. Jest to problem powszechny, a także niebezpieczny, ponieważ nieleczone nadciśnienie może prowadzić do :

  • uszkodzenia serca i nerek,
  • miażdżycy,
  • pogorszenie wzroku,
  • rozwoju demencji u osób starszych,
  • zawału serca,
  • udaru mózgu.

W leczeniu nadciśnienia tętniczego oprócz leczenia farmakologicznego, najważniejsza jest dieta, która przyczyni się to uregulowania zbyt wysokiego ciśnienia krwi. Na podstawie badań przeprowadzonych głównie w Stanach Zjednoczonych dowiedziono, że bardzo efektywną metodą obniżania ciśnienia krwi jest odpowiednia dieta, którą nazwano dietą DASH. Niniejsza książka kucharska znacznie pomoże przy odpowiednim odżywianiu, ponieważ w diecie DASH nie chodzi o liczenie kalorii, a o odpowiednie dobranie produktów, które mają wpływ na obniżanie wysokiego ciśnienia krwi. Dzięki gotowym przepisom łatwiej jest się trzymać diety i stopniowo zmieniać styl życia i sposób odżywiania.

Czym jest dieta DASH?

Dieta DASH to skrót angielskich słów Dietary Approaches to Stop Hypertension, czyli dieta obliczona na obniżenie ciśnienia krwi. Istotę tej diety można streścić następująco: należy jeść jak najwięcej:

  • owoców,
  • warzyw,
  • pokarmów pełnoziarnistych i niskotłuszczowych produktów mlecznych

zaś jak najmniej:

  • tłuszczów nasyconych,
  • cholesterolu,

Zastosowanie się do tych zaleceń pomoże obniżyć ciśnienie już w dwa tygodnie! W książce Beaty Woźniak znajduje się mnóstwo przepisów na dania, które wpisują się w dietę DASH. Potrawy zawarte w książce kucharskiej Beaty Woźniak opierają się głównie na różnorodnych składnikach takich jak:

  • pełne ziarno,
  • nabiał,
  • warzywa i owoce,
  • ryby i chude mięso
  • strączki,
  • nasiona i orzechy.

Nie tylko dieta

W książce jest też mowa o nowych, dobrych nawykach, takich jak np. ograniczenie soli. Za dużo soli w diecie sprawia zatrzymywanie się wody w organizmie. W czasie badań nad dietą DASH ustalono, że największy spadek ciśnienia krwi, zanotowały osoby, które oprócz stosowania diety ograniczyły ilość przyjmowanego sodu do 1500 miligramów dziennie. Także dieta DASH nie polega tylko na jedzeniu nowych pokarmów, które znacznie regulują ciśnienie krwi, ale także na zmianie nawyków żywieniowych, a co za tym idzie zmianę stylu żywienia.